Hoofdlijnen

De Burap 2022 laat een financieel voordeel zien van € 11,5 miljoen. Dit is een optelling van diverse financiële voor- en nadelen. Hieronder volgt een overzicht van de begrotingsbijstellingen die saldobepalend zijn. Maar eerst worden drie specifieke en omvangrijke saldo neutrale wijzigingen toegelicht: het rekeningresultaat 2021, de begrotingswijzigingen in relatie tot corona en die in relatie tot de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Een toelichting op de overige saldo neutrale begrotingswijzigingen treft u in de financiële bijlage aan.

Rekeningresultaat 2021
Het rekeningresultaat 2021 bedraagt € 10,8 miljoen. Het voorstel is hiervan € 0,15 miljoen te bestemmen voor implementatie van het vergunningenstelsel voor glazenwassers. De implementatie heeft in 2021 niet kunnen plaatsvinden aangezien er nog juridische uitzoekpunten en vragen waren. Inmiddels is dit uitgezocht. De middelen zijn in de rekening 2021 vrijgevallen en worden ze nu voor 2022 weer beschikbaar gesteld zodat implementatie alsnog kan plaatsvinden. Daarnaast is bij deze burap het amendement over het reliëf  Poelmeijer door de raad aangenomen. Hierdoor wordt € 0,03 miljoen van het rekeningresultaat 2021 bestemd voor het, voorafgaand aan de totale sloop van het gebouw, zorgvuldig verwijderen en opslaan van het kunstwerk ten noorden van het grote binnenbassin van zwembad De Slag.
De algemene reserve bedraagt eind 2021 € 20,2 miljoen. Het weerstandsratio komt uit op ruim 1,6 en ligt daarmee binnen de gewenste bandbreedte van 1,4 en 1,8. Het is dus niet nodig om de algemene reserve aan te vullen. Het rekeningresultaat 2021 komt daarmee, na aftrek van de genoemde resultaatbestemmingen, beschikbaar voor dotatie aan het Investeringsfonds. In de Burap 2022 is deze dotatie verwerkt, onder voorbehoud van goedkeuring van de rekening 2021 door de gemeenteraad.

Corona
De financiële effecten van corona op de gemeentelijke begroting zijn groot. De laatste ontwikkelingen zijn beschreven in de vijfde rapportage over de Financiële gevolgen van de coronacrisis op de begroting van Zaanstad (2022/8100), die in april 2022 aan de raad is aangeboden. In deze rapportage lezen we de verwachting dat de onvermijdelijke gevolgen van corona, zoals lagere inkomsten toeristen- en parkeerbelasting, in 2022 opgevangen kunnen worden binnen de compensatie die beschikbaar is gesteld door het Rijk. Daarnaast is er nog financiële ruimte om in het kader van Vitaal Zaanstad gerichte acties en maatregelen te treffen voor de inwoners, ondernemers en instellingen die dat het meest nodig hebben.

In totaal zijn in deze burap voor € 9,6 miljoen[1] aan corona effecten en maatregelen Vitaal Zaanstad verwerkt. Voor € 4,3 miljoen wordt dit gedekt met compensatie-inkomsten van het Rijk. De andere uitgaven worden gedekt met een onttrekking aan de corona reserve (€ 5,3 miljoen). Na vaststelling van deze begrotingswijzigingen resteert nog € 2 miljoen in de coronareserve. Dit bedrag is beschikbaar voor aanvullende maatregelen in het kader van Vitaal Zaanstad.

Voor een nadere toelichting van de effecten van corona en genomen maatregelen in het kader van Vitaal Zaanstad wordt verwezen naar de eerder genoemde rapportage.

[1] In de vijfde rapportage over de Financiële gevolgen van de coronacrisis op de begroting van Zaanstad (2022/8100), is een hoger totaalbedrag voor 2022 opgenomen. Het verschil wordt verklaard door een onttrekking van € 0,15 miljoen voor het beheer buitensport die al in de begroting 2022 is verwerkt.

Opvang vluchtelingen uit Oekraïne
Het Rijk heeft alle veiligheidsregio’s in Nederland verplicht zo snel mogelijk te zorgen voor opvangplekken waar Oekraïense vluchtelingen langere tijd kunnen verblijven. Voor de regio Zaanstreek Waterland gaat het om 2.000 plekken, waarvan Zaanstad – als grootste gemeente – ongeveer 1.000 plekken voor haar rekening neemt. Eerder werd Taets, beschikbaar tot 1 mei, al in gebruik genomen als grootschalige opvang. Voor deze eerste opvang heeft het college een budget van € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld. De raad is hierover geïnformeerd via raadsinformatiebrief 2022/5521. Vanaf 1 mei komen er twee riviercruiseschepen naar Zaanstad voor de opvang. De schepen, waar ongeveer 260 mensen tijdelijk kunnen wonen, zullen aanleggen bij de aanmeerplaats bij de Havenstraat in Zaandam. De hiermee gepaard gaande kosten van € 8 miljoen zijn verwerkt in deze burap. Zie ook raadsinformatiebrief 2022/7695.
Voor de organisatie van de noodopvang huren wij extra capaciteit in en is in regionaal verband een projectleider huisvesting vluchtelingen uit Oekraïne aangetrokken. In totaal gaat het om € 0,3 miljoen.

Deze extra kosten van in totaal € 10,8 miljoen zijn verwerkt in de burap. Uitgangspunt is dat het kabinet van rijkswege de kosten, die gemaakt zullen worden door gemeenten en Veiligheidsregio’s, zal vergoeden. Daartoe rondt het kabinet een ministeriële regeling af om de kosten te vergoeden aan gemeenten en Veiligheidsregio’s. Op basis hiervan is er het vertrouwen dat het realiseren van opvanglocaties geen nadelige financiële gevolgen voor Zaanstad heeft. Daarom is in de burap een verwachte rijksbijdrage opgenomen, gelijk aan de totaal gemaakte kosten.

Nog niet financieel vertaald in de burap is de aanschaf van 312 woonunits waarin vluchtelingen uit Oekraïne tijdelijk kunnen verblijven. Zaanstad heeft, namens de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW), de opdracht gegeven om deze woonunits in te kopen. Ze kunnen op termijn in de regio geplaatst worden. Naar verwachting zijn in september de eerste units klaar. De burgemeesters in de VrZW hebben toegezegd gezamenlijk voor locaties te zorgen waar deze units geplaatst kunnen worden. Om snel te kunnen handelen heeft de burgemeester van Zaanstad, die ook voorzitter is van de VrZW, namens alle partijen de opdracht verstrekt. Door deze opdracht worden er vanaf 1 september 25 units per week geleverd. De financiële gevolgen zullen in een volgend P&C document verwerkt worden.

Ontwikkeling begrotingssaldo 2022

Tabel 1 Saldobepalende begrotingswijzigingen 2022

bedragen * € 1.000

2022

Stand Begroting 2022

0

1

Actualisering meerjarenbegroting

-1.658

2

Gemeentefonds

-7.455

3

Regeerakkoord

-6.080

4

Loon- en prijsbijstellingen

3.373

5

Actualisatie investeringen

-1.427

6

Salarisbegroting

1.500

7

Volume ontwikkeling Wmo

-1.958

8

Volume ontwikkeling Jeugd

1.588

9

Overige voordelen

-2.414

10

Overige nadelen

2.983

Totaal (+ = nadeel, - = voordeel)

-11.545

  1. Actualisering meerjarenbegroting

Op 10 maart 2022 heeft de raad ingestemd met een actualisering van de meerjarenbegroting (2022/2688). De aanpassingen zijn voor het lopend jaar verwerkt in voorliggende burap. Voor de jaren 2023 en verder worden de wijzigingen verwerkt in de Kaderbrief 2023-2026.

  1. Ontwikkelingen gemeentefonds

In de raadsinformatiebrief 2021/24626 is de raad geïnformeerd over de financiële effecten van de septembercirculaire gemeentefonds op de begroting van de gemeente Zaanstad. In raadsinformatiebrief 2022/2125 vindt u deze informatie over de decembercirculaire. De begroting 2022 is conform deze brieven aangepast (-€ 7,28 miljoen). Daarbij is geconstateerd dan enkele kosten al in 2021 zijn gemaakt en daarom in 2022 niet meer nodig zijn en nu  kunnen vrijvallen
(-€ 0,18 miljoen). Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar genoemde brieven.

  1. Regeerakkoord

Het accres gemeentefonds valt in de eerste jaren gunstig uit als gevolg van de toenemende rijksuitgaven in het regeerakkoord. Veel van deze rijksuitgaven zijn incidenteel van aard, waardoor ook het hogere accres van het gemeentefonds een tijdelijk karakter heeft. Na 2025 daalt het accres weer. Voor 2022 verwacht Zaanstad een accres van € 5,98 miljoen.

In 2012, bij de formatie van het Kabinet-Rutte II, werd besloten tot een opschaling van gemeenten. Dit moest leiden tot besparingen door schaalvoordelen. Gemeenten worden daarom gekort op het gemeentefonds. De beoogde opschaling is inmiddels van de baan, maar de korting is in stand gebleven en loopt op tot € 975 miljoen in 2025. Tot en met 2021 is er € 300 miljoen op het gemeentefonds gekort. De oplopende korting wordt nu vanaf 2022 tijdelijk (t/m 2025) niet doorgevoerd. Voor Zaanstad betekent dit dat de korting van€ 0,1 miljoen in 2022 niet doorgaat.

  1. Loon- en prijsbijstellingen

De nieuw afgesloten cao voor gemeenteambtenaren 2021/2022 leidt tot een bijstelling van de salarisbegroting. Daarnaast worden de gevolgen van de hoge prijsstijgingen zichtbaar voor enkele posten in de begroting. De aanpassingen in loon en prijs hebben de volgende financiële gevolgen.  

  • Cao-gemeenteambtenaren 2021/2022

De nieuwe cao gemeenteambtenaren loopt (met terugwerkende kracht) van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023. Het akkoord is op 27 januari 2022 bekrachtigd door de afzonderlijke besturen op basis van de uitslagen van de ledenraadplegingen van de afzonderlijke partijen. Het financieel effect op de begroting is € 0,87 miljoen. Daarnaast blijkt uit de realisatiecijfers 2021 dat in de meerjarenbegroting van de salarissen een structurele correctie van € 0,07 miljoen opgenomen moet worden.

  • Onderhoud openbare ruimte

Bij het onderhoud van de openbare ruimte zien we in 2021 een stijging van ruim 7% (index GWW-sector). Dat is fors hoger dan de standaard prijsindex waarmee de begrotingsbudgetten geïndexeerd zijn. Om het onderhoudsniveau van de openbare ruimte niet verder te laten zakken is een bedrag van € 0,88 miljoen nodig.

  • Wmo en jeugdzorg

De tarieven bij de jeugdzorg en de Wmo-voorzieningen worden gebaseerd op het percentage Overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling (OVA) 2022 en de Consumentenprijsindex 2022. Dit is vastgelegd in de contracten en aanbestedingsdocumenten. De hogere indices leiden tot € 2,36 miljoen hogere uitgaven. Het Rijk heeft in de decembercirculaire van het gemeentefonds een structurele tegemoetkoming hiervoor gegeven van -€ 0,81 miljoen. Per saldo € 1,56 miljoen hogere lasten die nog niet gedekt zijn in de Begroting 2022. Zie ook raadsinformatiebrief 2021/28390.

  1. Actualisatie investeringen

Via raadsinformatiebrief 2021/29228 heeft het college de raad eind 2021 geïnformeerd over een noodbesluit aangaande de tijdelijke huisvesting tijdens de renovatie van het St. Michaël College. Er is sprake van een budgetoverschrijding van in totaal € 0,66 miljoen over een periode van 4 jaar, waarvan het grootste deel in 2022 uitgegeven wordt (€ 0,63 miljoen).

Daarnaast zijn de realisatiecijfers 2021 bekend. De investeringsuitgaven 2021 zijn ruim € 12 miljoen lager dan oorspronkelijk begroot. Dit leidt in 2022 tot € 2,05 miljoen lagere kapitaallasten. Zie bijlage investeringen voor een nadere toelichting.

  1. Salarisbegroting

Op diverse plekken in de gemeentelijke organisatie is onvoldoende mankracht om het werk aan te kunnen. De werkdruk is met regelmaat te hoog en achterstanden in het werk lopen op. De afgelopen jaren is het takenpakket van ons personeel zowel qua volume (groei van de stad) als in extra taken van het rijk als in complexiteit toegenomen. Corona heeft extra duidelijk gemaakt dat de grens bereikt is van wat de ambtelijke organisatie aan kan. Dit heeft begin 2022 geleid tot de raadsinformatiebrief 2022/692, waarin het college heeft aangegeven in het werkpakket te moeten ingrijpen om de werkdruk 2022 te verminderen. Het is nu zaak het ‘been bij te trekken’. De formatie moet met minimaal 10 tot 20 fte uitgebreid worden om te voorkomen dat medewerkers omvallen en uitvallen en dat kritieke processen in de knel komen. Hiervoor is € 1,5 miljoen nodig.

  1. Volume ontwikkeling Wmo

De realisatiecijfers Wmo laten zien dat de uitgaven 2021 lager zijn dan waarmee bij het opstellen van de Begroting 2022 rekening is gehouden. Het verschil is -€ 2,70 miljoen. Dat betekent dat de beginsituatie van de Begroting 2022 -€ 2,70 miljoen gunstiger is. In de begroting 2022 is rekening gehouden met een gemiddelde volumeontwikkeling van 3% ten opzichte 2021. In voorgaande jaren is gebleken dat de volumeontwikkeling op een aantal voorzieningen groter is geweest, mede als gevolg van de aanzuigende werking van het abonnementstarief. De verwachting nu is dat het volume van Wmo cliënten in 2022 en verder zal toenemen met gemiddeld 5,3%. De grootste stijging zal plaatsvinden bij begeleiding, waaronder huishoudelijke hulp, en het aanvullend openbaar vervoer. Het financiële effect van deze grotere volumeontwikkeling op de Begroting 2022 bedraagt € 0,75 miljoen.  Het totale effect 2022 komt daarmee op -€ 1,95 miljoen.

  1. Volumeontwikkeling Jeugd

De realisatiecijfers jeugd laten zien dat er in 2021 € 1,59 miljoen meer is uitgegeven dan waarmee rekening is gehouden ten tijde van het opstellen van de Begroting 2022. Dat betekent dat de beginsituatie van de Begroting 2022 € 1,59 miljoen verslechtert. De volumegroei waar in de Begroting 2022 rekening is gehouden lijkt op dit moment voldoende.

  1. Overige voordelen kleiner dan € 1 miljoen

Tabel 2

bedragen * € 1.000

2022

A

Renteontwikkelingen

-531

B

Onroerendezaakbelasting (OZB)

-500

C

Erfpacht

-378

D

Dividend deelnemingen

-866

E

Holland museum

-94

F

Bijstellen reserve bodem

-45

Totaal (+ = nadeel, - = voordeel)

-2.414

A Renteontwikkelingen
De aanhoudend lage rente van de afgelopen tijd leidt tot lagere rentelasten in de komende jaren.

B Onroerendezaakbelasting (OZB)
In 2021 is sprake geweest van areaaluitbreiding: het aantal panden waar de gemeente vanaf 2022 OZB op kan heffen is per saldo toegenomen. Het gaat daarbij om de totaalontwikkeling van het aantal woningen en niet woningen. We verwachten vanaf 2022 € 0,12 miljoen hogere OZB-opbrengsten.
Daarnaast is geconstateerd dat de OZB-opbrengst van een groot perceel vanaf 2020 niet is meegenomen in de begrotingsraming. Dit leidt tot een structurele bijstelling van € 0,38 miljoen.

C Erfpacht
De gemeente heeft meer erfpacht inkomsten vanwege nieuwe uitgifte in erfpacht (€ -0,40 miljoen), onder andere op Hoogtij, en meer kosten voor beheer van de vastgoed portefeuille (€ 0,02 miljoen). Per saldo is er een structureel hoger resultaat van € 0,38 miljoen.

D Dividend deelnemingen

De dividenduitkeringen geven een voordeel van € 0,87 miljoen. Dit kent een aantal oorzaken.

De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is in 2021 ontbonden, waardoor de garantstelling is beëindigd. De jaarlijkse provisieinkomsten vallen weg uit onze begroting, wat deels gecompenseerd wordt door de lagere rente dan de renteomslag van de overgenomen geldleningen (per saldo € 0,11 miljoen nadeel). De ontmanteling van de RON leidt verder tot een winstuitkering van € 1,20 miljoen in 2022, naast de eerder in 2021 ontvangen € 2,8 miljoen. Met raadsbesluit 2021/24833 is besloten hiervan € 0,10 miljoen beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de overeenkomst tussen Zaanstad en Havenbedrijf Amsterdam ten behoeve van de locatie Houtcentrum (onderdeel Achtersluispolder). In totaal resteert een voordeel van € 1,0 miljoen.

Bij de Huisvuilcentrale (HVC) zorgt een lagere borgstellingsprovisie voor € 0,08 miljoen minder inkomsten. De borgstelling van gemeente Zaanstad is verlaagd omdat er meer aandeelhouders zijn. Het voordeel is dat het risicoaandeel voor Zaanstad eveneens daalt.

Ook het dividend van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is lager dan begroot als gevolg van een lagere (dan door Zaanstad begrote) netto winst van de BNG (€ 0,05 miljoen).

E Holland museum

In de Begroting 2022 staan nog middelen voor het Holland Museum begroot. Deze middelen zullen hiervoor niet uitgegeven worden en vallen daarom vrij.

F Bijstellen reserve bodem

Er vindt een hogere onttrekking aan de bodemreserve ad -€ 0,05 miljoen om aan te sluiten op het bestedingsplan bodem.

  1. Overige nadelen kleiner dan € 1 miljoen

Tabel 3

bedragen * € 1.000

2022

A

Hogere energielasten

560

B

Openbare ruimte

519

C

Onderhoud wijkteams en Prins Bernardkazerne

317

D

Lagere baten bestuurlijke dwang

180

E

Afkoop frictiekosten voormalige lokale omroep

130

F

Guisweg

155

G

Omgevingswet en WKB

360

H

Aanpak cybercrime

100

I

Gemeenschappelijke regelingen

662

Totaal (+ = nadeel, - = voordeel)

2.983

A Hogere energielasten
De sterk gestegen energieprijzen hebben gevolgen voor de begroting van gemeente Zaanstad. Bij de gemeentelijke panden wordt een nadeel op gas en elektriciteit verwacht (€ 0,19 miljoen). Bij het beheer van de openbare ruimte heeft de stijging van de energieprijzen een aanzienlijk effect (plus 40%) op de kosten van energie bij openbare verlichting, beweegbare bruggen, huisvesting en walstroom (€ 0,33 miljoen). Daarnaast hebben de gestegen brandstofprijzen gevolgen voor de brandstofkosten van het wagenpark (€ 0,05 miljoen).

B Openbare ruimte
Bij de kosten openbare ruimte spelen drie ontwikkelingen. Ten eerste is het maaibestek in 2020 opnieuw aanbesteed. De kosten van het nieuwe contract zijn € 0,20 miljoen hoger dan voorheen. Ten tweede is het eigen risico van de gemeente bij het verhalen van schade door derden verhoogd naar € 0,05 miljoen per schadegeval. Hierdoor draagt de gemeente meer kosten voor toegekende aansprakelijkheidstellingen. De afgelopen jaren is er gemiddeld € 0,11 miljoen meer kosten gemaakt dan begroot. De begroting wordt hierop aangepast. Tot slot hebben de zware stormen in februari 2022 geleid tot aanzienlijk schade en hoge opruimkosten in de openbare ruimte (€ 0,21 miljoen)

C Onderhoud wijkteams en Prins Bernardkazerne

Voor een aantal wijkteams is noodgedwongen huisvesting gezocht op een andere locatie. Er is extra budget voor de huisvesting en ICT benodigdheden van de wijkteams in 2022 en verder. Het gaat om groot onderhoud € 0,20 miljoen voor de verhuizing en verbouwing locaties SWT Oud Koog, SWT Nieuw West, Westerkoog, Rooswijk. Er is ook structureel meer budget nodig voor vaste lasten en klein onderhoud budget wijkteams € 0,06 miljoen en jeugdteams (incl. huisvesting bestuur) € 0,08 miljoen. Bij de Prins Bernardkazerne is gebleken dat de zonwering aan de buitenzijde van het pand vervangen moet worden. Dit betekent een eenmalig extra uitgave van € 0,15 miljoen.

D Lagere baten bestuurlijke dwang

In het geval dat eigenaren van woningen niet meewerken aan funderingsherstel of dit niet kunnen of willen betalen bestaat de mogelijkheid om via handhaving medewerking aan het funderingsherstel af te dwingen. Dit borgt de veiligheid van bewoners en omwonenden. De kosten mogen verhaald worden op de eigenaren. Niet alle eigenaren kunnen echter de kosten dragen. Dat maakt het daadwerkelijk innen van de gemaakte kosten lastig. De begrote baten worden al jaren niet gerealiseerd en worden daarom naar beneden bijgesteld (€ 0,18 miljoen).

E Afkoop frictiekosten voormalige lokale omroep
De gemeenteraad van Zaanstad heeft samen met de gemeente Wormerland een nieuwe lokale publieke media-instelling aangewezen tot en met 2026. Als gevolg van dit raadsbesluit is dekking nodig voor de eenmalige frictiekosten (€ 0,13 miljoen) die aan de voormalige lokale publieke media-instelling moet worden gecompenseerd.

F Guisweg

Voor het project Guisweg is het noodzakelijk om de organisatie te verstevigen, de inhoudelijke kaders voor ruimtelijke inpassing mee te geven, kansen met raakvlak-projecten te benutten, pro-actief met de omgeving te communiceren en perspectief te schetsen voor de lange termijn. Hiervoor wordt € 0,16 miljoen extra beschikbaar gesteld.

G Omgevingswet en WKB
Vooralsnog is de inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB), na herhaalde uitstel, bepaald op 1 januari 2023. Ondanks het uitstel van de inwerkingtreding gaan de voorbereidingen door. De wetgeving blijkt complex en ingrijpend. De voorbereiding en implementatie van beide wetten brengen incidentele kosten met zich mee. Het gaat om € 0,2 miljoen voor het afronden van de Omgevingsvisie in 2022 en voor de invoeringscommunicatie via het programma Omgevingswet met inhoudelijke en communicatieve ondersteuning. Voor het opstellen van de basis Zaanse omgevingsplanregels en het maatwerk dat nog nodig zal zijn voor bedrijventerreinen, landelijk gebied en gebiedsontwikkeling is in 2022 extra juridische inhuur noodzakelijk (€ 0,16 miljoen). In totaal gaat het om € 0,36 miljoen incidentele lasten.

H Aanpak cybercrime
De cyber gerelateerde criminaliteit neemt steeds verder toe als gevolg van de enorme stijging van digitale communicatie en de verdere digitalisering van de samenleving. Ondanks dat het niveau van cybersecurity toeneemt, wordt de (financiële) schade steeds groter. Een ransomware aanval kan de gemeentelijke dienstverlening voor langere tijd verstoren of volledig stilleggen. Het gaat niet alleen om de beveiliging van opgeslagen data, maar ook om besturingssystemen, zoals bij de beweegbare bruggen, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. Om onze digitale weerbaarheid te vergroten is inzet van capaciteit nodig, maar ook aanschaf van tools, zoals anti-ransomeware software voor onze opslagsystemen, scanmogelijkheden op cyberkwetsbaarheden en uitbreiding op de firewalls. In 2022 is een extra bedrag van € 0,10 miljoen noodzakelijk.

I Verbonden partijen

Bij drie gemeenschappelijke regelingen is sprake van onvermijdelijke ontwikkelingen waarvoor de bijdragen aan deze regelingen in totaal met € 0,66 miljoen.

Bij de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland zijn aanpassingen nodig om hybride te kunnen (blijven) werken. Dit leidt in 2022 tot € 0,30 miljoen extra uitgaven.

De Omgevingsdienst NZKG maakt extra kosten als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouw (WKB). Het vergunningenbestand moet worden omgezet naar een registratie van milieubelastende activiteiten. Dit heeft grote administratieve gevolgen, waarmee € 0,14 miljoen extra uitgaven gepaard gaan.

Bij de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zaanstreek-Waterland zien we een toename in het aantal geboortes. Dit leidt direct tot een grotere vraag naar zorg, aangezien de meeste contactmomenten met de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigenin de eerste levensjaren plaatsvinden. Daarnaast is al een aantal jaar sprake van een toename in het aantal meldingen en adviezen Veilig Thuis. In totaal nemen de kosten met € 0,23 miljoen toe.

Investeringen
In de Begroting 2022 is het meerjareninvesteringsplan voor de komende 10 jaar opgenomen. Met het vaststellen van de begroting is de raad akkoord gegaan met de investeringsuitgaven voor het jaar 2022. Op basis van de realisaties in het jaar 2021 en de actualisatie voor het gehele 10-jarenplan zijn de uitgaven 2022 aangepast.

Voor de vervangingsinvesteringen leidt de actualisatie tot een verlaging van het totaal van de investeringsuitgaven 2022 met € 0,4 miljoen (van € 75,2 miljoen naar € 74,8 miljoen). De bijstelling van € 0,4 miljoen is een optelling van verschoven uitgaven (van 2021 naar 2022), indexatielasten, herfaseringen (van 2022 naar latere jaren), bijstellingen van kredieten en bijstellingen van bijdragen door derden. De financiële effecten in 2022 zijn verwerkt in de burap. In de paragraaf Investeringen is een toelichting opgenomen. De financiële effecten op de jaren na 2022 zullen opgenomen worden in de kaderbrief waarbij de raad akkoord zal worden gevraagd om deze investeringsuitgaven als financieel kader te gebruiken voor het opstellen van de Begroting 2023.

De uitbreidingsinvesteringen ten laste van het Investeringsfonds zijn eveneens geactualiseerd. In de Burap 2022 zijn de bijstellingen op de eerder afgegeven kredieten verwerkt. Het gaat voornamelijk om herfaseringen (saldoneutraal) en indexatielasten waardoor de kredietbedragen omhoog zijn bijgesteld. In totaal gaat het om een bijstelling van € 25,6 miljoen over een periode van 10 jaar. Het gaat om:

  • Toevoeging van kredietbesluit Sportpark Hoornseveld (2021/24813) en verhoging van het krediet met € 2,2 miljoen indexatielasten naar in totaal € 18,9 miljoen. Ook voor het Huis van de Wijk is een kredietbesluit genomen (2021/24110) en daarom toegevoegd en is het kredietbedrag door hogere indexeringslasten met € 0,1 miljoen bijgesteld tot € 1,8 miljoen.
  • Bij de AVANT / Aanpak Thorbeckeweg heeft de raad met besluit 2022/3220 een aanvullend krediet van € 1,9 miljoen beschikbaar gesteld. Het krediet wordt nu met € 0,4 miljoen verhoogd als gevolg van de indexatielasten. Daarnaast is € 0,2 miljoen overgeheveld vanuit de Planvoorbereiding.
  • Voor de planvoorbereiding Afwaardering A7/Prins Bernhardweg is meer tijd en inzet nodig. Het gaat om extra bedrag van € 0,1 miljoen.
  • Op basis van het Onderwijshuisvestingsprogramma Primair Onderwijs is de bijdrage uit de Investeringsfonds met € 2,2 miljoen verhoogd.
  • Vanwege stijgende prijzen is het budget voor de Kraaien verhoogd met € 0,3 miljoen.

In de kaderbrief 2023-2026 zal aan de raad besluitvorming worden gevraagd over de wijzigingen in de reserveringen en de wensen in het Investeringsfonds.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 12:12:05 met de export van 06/28/2022 09:40:02