Gevolgen van de recente ontwikkelingen in Oekraïne
We verwachten dat door de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Zaanstad de behoefte aan zorg, onderwijs, jeugdhulp, leerlingenvervoer en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) groeit. We bekijken met de partners in de stad hoe we het zorgaanbod zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten bij de behoefte. Bij de uitbreiding van het onderwijs en de kinderopvang zijn de personeelstekorten een belangrijk knelpunt. Toch zetten we hier met grote inzet vanuit de partners grote stappen in (zie programma 3).
Onderwijs
We willen een stedelijk ambitiekader opstellen voor de VVE. Hierin leggen we met de partners vast aan welke eisen VVE moet voldoen. Dit zijn aanvullende eisen bovenop de landelijke richtlijnen. Het opstellen van het kader nemen we mee in de evaluatie van de huidige onderwijsachterstandenbeleid (OAB) periode. Die loopt tot 2022. Daarmee kan het kader onderdeel worden van de vaste werkwijze in de nieuwe OAB-periode vanaf 2023.
Met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) helpen we jeugdigen die een achterstand hebben opgelopen tijdens de coronaperiode. De bestedingstermijn voor de NPO-middelen is verlengd tot en met 31 juli 2025. We kijken hoe we dit geld kunnen spreiden over deze periode.
Doelgroepenvervoer
In het AOV (aanvullend openbaar vervoer) zijn maatregelen doorgevoerd. Het gaat om een maximum aantal kilometers per jaar en een stapsgewijze verhoging van het tarief tot aan het OV-tarief.
Per 1 augustus 2022 gaat het nieuwe contract voor doelgroepenvervoer in. Hieronder valt het schoolvervoer, het AOV en het CVV (collectief vraagafhankelijk vervoer). De financiële gevolgen van het nieuwe contract zijn nog niet bekend. We houden rekening met hogere kosten door autonome marktontwikkelingen. Denk hierbij aan stijgende voertuigkosten, stijgende energie- en benzineprijzen en hogere personeelskosten. Eventuele financiële gevolgen verwerken we bij de narap (2022) en begroting (2023 en verder). Dan hebben we meer zekerheid over de omvang van de stijging.
Jeugd
Vergeleken met de begroting 2022 heeft de gemeente meer geld van het Rijk gekregen voor jeugd. Het gaat om € 1 miljoen voor 2022 en € 0,88 miljoen voor de jaren erna. In maart 2022 heeft de gemeenteraad besloten om deze middelen in te zetten op de volgende thema’s:
- versterken aan de voorkant,
- inzet op doorstroom en uitstroom,
- sturen op andere wetgeving en
- gericht op het stelsel van specialistische jeugdhulp.
Zorg
We kennen activeringscoaches bij hulp in het huishouden. Deze hebben als doel de zelfredzaamheid te stimuleren. Dit gaan we anders vorm geven. Stimuleren en meedenken maken onderdeel uit van de werkwijze van de Sociale Wijkteams. Daarom willen we de activeringscoaches onderdeel laten zijn van de Sociale Wijkteams en geen aparte functie creëren. Dit voorkomt onduidelijkheid bij inwoners.
In het regeerakkoord staat dat het kabinet wil werken aan een eerlijkere eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp. Het kabinet vindt betaalbaarheid voor lage- en middeninkomens belangrijk. We blijven volgen hoe dit verder uitgewerkt wordt.
Zorg & Veiligheid
Het aantal extra mensen dat voor Veilig Thuis is komen werken, is niet genoeg. Uit onderzoek is gebleken dat wachtlijsten blijven ontstaan. In de komende begrotingscyclus doet de GGD een voorstel tot verhoging van de gemeentelijke bijdragen waarmee zij de wachtlijsten blijvend kunnen wegwerken. Dit voorstel wordt voorgelegd aan de raad.
Bij het Zorg- en Veiligheidshuis is extra aandacht nodig voor complexe doelgroepen. Het extra personeel dat nodig is, betalen we met extra geld van het Rijk voor de Zorg- en Veiligheidshuizen.
De gemeenten in de regio verlengen de dienstverleningsovereenkomst met de GGD rond de Wet verplichte ggz voor twee jaar, met de optie van verlenging.