Financiële begroting

Investeringen

Uitbreidingsinvesteringen

Bij de begroting 2022 heeft de raad besluiten genomen over de uitbreidingsinvesteringen ten laste van het Investeringsfonds. De besluitvorming over uitbreidingsinvesteringen ten laste van het Investeringsfonds vindt in drie stappen plaats. Iedere stap vraagt besluitvorming door de raad.

  • Plaatsing van een investering op de wensenlijst;
  • Het reserveren van een bedrag binnen het fonds om de investering mogelijk te maken;
  • De kredietaanvraag voor de investering voorleggen aan de raad.

Nieuwe besluitvorming over de laatste twee stappen vindt plaats bij de kaderbrief 2023-2026. In deze burap wordt gerapporteerd over de voortgang op de projecten waarvoor een krediet is afgegeven en in uitvoering zijn. Het gaat om de projecten in onderstaande tabel. Elk project wordt onder de tabel toegelicht.

Projecten met kredietbesluit

Bedragen * €1.000

Progr.

Raadsbesluit

Projecten

tm 2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031 e.v.

21.2

22.1

Verschil

1

2017/15618

IHP Programma (Kreekrijk OR)

380

70

450

450

0

2017/15618

IHP Programma (Kreekrijk OR) verwijder en herstelkosten tijdelijke huisvesting

222

15

360

597

597

0

2017/15618

IHP Programma (Kreekrijk gebouw)

20.048

20.048

20.048

0

2017/15618

IHP Programma (o.a. Inverdan school)

1.491

1.900

242

2.924

1.124

1.268

1.774

8.560

10.722

2.163

2017/15618

IHP Programma (Inverdan 1e inrichting)

0

111

76

186

188

1

2

2018/11257

Uitvoeringsagenda Toerisme

122

118

240

240

0

2021/5845

Uitvoeringsagenda Toerisme (aanleg steigers)

132

68

200

200

0

3

2014/26609

Sportpark De Omzoom

7.150

148

60

7.358

7.358

0

2017/30073

Hockeyclub 'De Kraaien'

418

2.100

2.627

4.790

5.145

355

2021/24110

Huis van de Wijk (Buurthuis Poelenburcht)

0

976

800

0

1.776

1.776

2021/24813

Sportpark Hoornseveld

1.311

11.810

5.759

0

18.880

18.880

4

2017/6080

Kwaliteit bestaande woningvoorraad

2.445

600

600

600

255

4.500

4.500

0

2017/42225

Inverdan Dam en omgeving

0

100

100

100

0

2016/110866

Hembrugterrein (openbare verlichting)

0

16

64

40

80

40

2012/197517

Hembrugterrein (riolering, aanlegplein)

1.236

196

784

2.256

2.216

-40

5

2011/49084

Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)

159

150

125

125

125

67

751

751

0

2014/187256

Kwaliteitsimpuls sluis

308

50

542

900

900

0

2020/11042

Brug Zijkanaal H

62

762

762

1.586

1.586

0

2014/187256

Fietsenstalling Centrum omgeving DAM

161

50

366

423

1.000

1.000

0

2018/5154

Busbrug 24 uur openstelling, geluidmaatregelen en no regret maatregelen

782

300

958

2.040

2.040

0

2020/11042

Bereikbaardheidsdeal Avant - planvoorbereiding

966

1.169

966

-203

2020/31531

Bereikbaardheidsdeal Avant - realisatie

160

10.848

460

460

460

460

10.345

12.848

2.503

2021/10255

Bereikbaardheidsdeal - planvoorbereiding Afwaardering A7

60

240

100

300

400

100

2021/10255

Verbindingsweg Dorpsstraat - Communicatieweg

105

195

300

300

0

2021/9020

Verkeersveiligheid

113

387

500

500

0

subtotaal

37.832

29.261

13.501

5.294

3.176

2.955

1.774

0

0

0

0

68.216

93.792

25.576

Totaal afgesloten projecten

51.987

51.987

51.987

Uitgaven cumulatief

89.819

119.080

132.581

137.874

141.050

144.005

145.780

145.780

145.780

145.780

145.780

120.203

145.780

25.576

Toelichting per project

IHP
Voor de actualisatie Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs (IHP) 21.2 zijn alle projecten in het IHP geactualiseerd voor wat betreft planning, risico’s en budget en is het effect hiervan op het totale programma doorgerekend. Voor de projecten MFA Kreekrijk en MFA Zaans Hout (Inverdan) is dekking beschikbaar gesteld uit het investeringsfonds. Alle andere investeringen uit het IHP zijn vervangingsinvesteringen en opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan (MIP).

  • IKC Kreekrijk

IKC Kreekrijk is het nieuwe schoolgebouw voor de basisscholen het Koraal en de Delta in Kreekrijk te Assendelft. Het gebouw is in 2019 in gebruik genomen. Er zijn in 2021 nog kosten opgenomen voor de aansluiting op de openbare ruimte. Tevens wordt het gebouw in het park in Saendelft in 2021 verwijderd en wordt de tijdelijke huisvesting langs het spoor in 2026 verwijderd.

  • IKC Zaans Hout (Inverdan Nieuw West)

Voor de school de Rietvink aan de P.A. van Meverstraat geldt, op basis van de Wet Primair Onderwijs, een zorgplicht voor uitbreiding van het aantal vierkante meters onderwijshuisvesting. Aan deze zorgplicht wordt voldaan door de bouw van IKC Zaans Hout. Een deel van basisschool De Rietvink (600 leerlingen) verhuist dan van de P.A. van Meverstraat naar IKC Zaans Hout.

In het voorjaar 2021 is besloten om basisschool ‘De Dijk west’ aan de Adriaan Roggestraat niet meer te verplaatsen naar de kavel op Inverdan Nieuw West, maar voor deze school een andere locatie te zoeken. Reden hiervoor is dat met twee scholen in IKC Zaanse Hout het Kindcentrum te groot wordt als gevolg van naar boven bijgestelde leerlingenprognoses. In IKC Zaanse Hout komen kindvoorzieningen.

De opsplitsing in twee projecten (basisschool De Rietvink en basisschool De Dijk West) heeft geen gevolgen voor het budget van IKC Zaanse Hout. Oplevering is eind 2024 gepland.

Uitvoeringsagenda toerisme

  • Bewegwijzering en plattegronden

Zaanstad heeft ook te duchten onder de corona pandemie. Bezoekersaantallen werden gemarginaliseerd. De afgelopen jaren waren juist de bezoekersaantallen elk jaar toegenomen. Doordat de aantallen zijn afgenomen is het van belang om klaar te zijn voor de toekomst. Aantrekkelijke routes en goede bewegwijzering dragen bij aan een betere bereikbaarheid, toegankelijkheid en zichtbaarheid van de stad. In 2019 is een concreet uitvoeringsplan voor de bewegwijzering in het focusgebied Zaandam centrum opgesteld. Dit is in de zomer van 2020 uitgevoerd. De kosten hiervan zijn in 2020 opgevoerd. Voor de focusgebieden, Wormerveer centrum en Zaanse Schans is dit in 2021 uitgevoerd en opgevoerd. Voor het Hembrugterrein wordt in 2022 een concreet plan opgesteld en uitgevoerd. Daarnaast is er een aantal toeristische plattegronden geactualiseerd in 2021 en wordt dit in 2022 afgerond. Voor de uitgaven voor de bewegwijzering en plattegronden is vanaf 2022 nog € 0,118 miljoen beschikbaar.

  • Pleisterplaatsen

Ten behoeve van de recreatievaart en aanmeerplaatsen is onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor nieuwe pleisterplaatsen. Het onderzoek is in 2021 afgerond, het krediet vrijgegeven middels een investeringsbesluit en de eerste steiger is gerealiseerd bij brug Vrouwenverdriet. Een tweede locatie bij het Hembrugterrein wordt nader onderzocht in afstemming met het masterplan Hembrugterrein. Tevens wordt onderzoek gedaan naar het toevoegen van elektriciteitspunten op bestaande steigers ten behoeve van de elektrische pleziervaart. Hiervoor is binnen het investeringsfonds nog € 0,068 miljoen beschikbaar.

Sportpark de Omzoom

De definitieve ontsluiting van Sportpark De Omzoom sluit aan op de definitieve ontsluiting van Kreekrijk. Deze afronding wordt verwacht in 2025-2026.

Hockeyclub De Kraaien
Wegens de verschillende bezwaarprocedures passen wij elke keer de fasering aan op basis van de stand van zaken. We zijn gestart met het opruimen, egaliseren en het ophogen van het terrein. Een actualisatie van de planning kan pas afgegeven worden nadat er een gerechtelijke uitspraak is gedaan. Het budget is geïndexeerd vanwege stijgende prijzen (€ 0,3 mln.)

Huis van de Wijk (Buurthuis Poelenburcht)
Buurthuis de Poelenburcht verkeert in slechte staat, is te klein voor de huidige gebruikers en voldoet niet om ruimte te bieden aan de extra functies die op basis van het Pact Poelenburg Peldersveld nagestreefd worden. Daarbij gaat het, naast de huidige buurthuisfunctie, ook om ruimte voor ontwikkeling, educatie en ontplooiing. Voor die extra functies is door het Rijk, vanuit de regiodeal ZaanIJ, aanvullende financiering beschikbaar gesteld.

Eind 2021 heeft de gemeente een samenwerkingsovereenkomst met Rochdale afgesloten. Daarin is o.a. bepaald dat er in de plinten en/of elders binnen de vervangende nieuwbouw van de Spaghettiflat een nieuwe maatschappelijke voorziening wordt gerealiseerd: het Huis van de Wijk. Daarin zullen in ieder geval de huidige gebruikers van buurthuis Poelenburg (buurthuis, Centrum Jong, SWT en Jeugdteam) gehuisvest worden. Inmiddels is ook een gemeentelijke “ wens ” (mede vanuit de intenties uit het Pact Poelenburg/Peldersveld) een dependance van de bibliotheek in het Huis van de Wijk te vestigen. Ter voorbereiding is eind 2021 de bibliotheek reeds gestart met hun activiteiten in buurthuis Poelenburcht. Er wordt onderzocht of het haalbaar is om de omvang van het Huis van de Wijk uit te breiden van 1.800m2 naar 2200m2. Daarnaast is het van belang dat er vanuit de gemeente i.s.m. de potentiele gebruikers van het Huis van de Wijk een inhoudelijke beleidsprogramma wordt opgesteld: wat gaan we op welke wijze doen en welke multifunctionaliteit kan worden gerealiseerd zowel inhoudelijk als qua ruimtegebruik. MAAK en Rochdale streven er naar eind 2022 een tender op de markt te zetten voor de vervangende nieuwbouw van de Spaghettiflat (incl. Huis van de Wijk). Een van de onderleggers voor deze tender is een inhoudelijke beleidsplan waarop een nader uitgewerkt plan van eisen kan worden gebaseerd.

Naar verwachting zal de nieuwbouw in 2026 opgeleverd worden. De aanpassing van het budget betreft indexering (€ 0,1 mln.).         

Sportpark Hoornseveld
De optimalisatie van het Sportpark Hoornseveld is nodig omdat de huidige voorzieningen niet meer aan de eisen van deze tijd voldoen en de verplaatsing van zwembad De Slag moet worden ingepast. De bereikbaarheid is slecht en het sportpark wordt als sociaal onveilig ervaren. Daarnaast maakt de optimalisatie de realisatie van de tweede fase Oostzijderpark mogelijk, omdat inpassing van de verenigingen die nu nog op het Oostzijderveld gesitueerd zijn, mogelijk wordt. In december 2021 heeft de raad het krediet beschikbaar gesteld (2021/24813) en daarom het budget in deze actualisatie opgenomen onder kredieten (in plaats van reserveringen). De afgelopen periode is er gestart met het bouwen van de clubgebouwen en velden voor tennis en korfbal.  Het inrichtingsplan wordt verder uitgewerkt naar een uitvoeringsontwerp.  

De voorbereidingen zijn dus in volle gang voor het Hoornseveld. Het project is een lastige opgave met verschillende belangen, maar we liggen nog steeds op schema. De (bouw)markt is de laatste tijd behoorlijk overspannen. Heipalen, andere bouwmaterialen en aannemers zijn steeds schaarser te vinden. De impact hiervan op de planningen en de budgetten hebben wij verwerkt in deze actualisatie.

Het project Hoornseveld hebben wij opgedeeld in verschillende deelprojecten zodat we goed sturing kunnen houden op het project. Het inzicht in de planning hebben wij nu beter in beeld, waardoor wij de fasering hebben aangepast. De aanpassing van het budget betreft indexering (€ 2,2 mln.).

Kwaliteit bestaande woningbouw

Het programma Verbetering kwaliteit bestaande woningbouw is in 2021 geëvalueerd. Hierbij is gekeken naar de effecten van getroffen maatregelen en of het Plan van Aanpak (2017-2021) zoals opgesteld nog in lijn is met de huidige situatie en maatschappelijke vraagstukken ten behoeve van de bestaande woningvoorraad. De aanpak werkt, op alle thema’s zijn belangrijke resultaten geboekt en het merendeel van de doestellingen is behaald. Daar het huidige plan van aanpak formeel in 2021 ten einde loopt, is het noodzakelijk met de input van de evaluatie een nieuw plan van aanpak voor de komende jaren te maken, rekening houdend met de veranderende maatschappelijke opgaven. Hiervoor is een bestuursopdracht gegeven om te komen tot scenario afwegingen voor een nieuw plan van aanpak welke in 2022 ter besluitvorming zal worden voorgelegd aan college en raad.

De funderingsproblemen blijven urgent bij een groot deel van de oude woningvoorraad. De lat ligt hoog met de ambitie om met funderingsherstel naar 300 herstelde panden per jaar te komen. In de praktijk ligt het aantal nu rond 150 herstelde woningen per jaar. De tendens is ligt stijgend, we zijn nog niet op het streefgetal van 300 herstelde fundamenten per jaar, maar we hebben het funderingsprobleem duidelijk veel beter onder controle. Tevens vragen de maatschappelijke vraagstukken als de energietransitie bij de bestaande woningen en het langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen noodzakelijke inzet. De stapeling van deze problematieken maakt ook dat er gewerkt is aan een pilot ‘versterken en verduurzamen’ rondom de mogelijkheden voor sloop-nieuwbouw bij particuliere woningen. Deze pilot is geslaagd afgerond. In een aantal gevallen kan sloop van de oude woning en een nieuwe duurzame woning terugbouwen gunstiger zijn dan de oude herstellen. De uitkomsten zijn landelijk gedeeld en RVO heeft aan de hand van de pilot in Zaanstad een handreiking opgesteld. De focus ligt nu op Zaandam-Oost om met de extra inzet vanuit de gelden uit het volkshuisvestingsfonds de komende jaren ongeveer 100 woningen volgens dit principe te kunnen vernieuwen.

Inverdan Dam en omgeving
Project Inverdan Dam betreft het uitvoeren van een verhoogd kwaliteitsniveau van de openbare ruimte van de Damkade, Damstraat, Wilhelminastraat en Wilhelminakade. Om de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte in het hele centrumgebied te versterken en te verduurzamen wordt een gelijk niveau van inrichting van genoemde straten voorgesteld. Het ontwerp van de herinrichting is afhankelijk van de keuzes die worden gemaakt ten aanzien van terrassenbeleid op de Dam. Gelet op de duur van planontwikkeling ten behoeve van de inrichting en het meest geschikte tijdstip om de herinrichting plaats te laten vinden, is de verwachting dat er begin 2025 wordt gestart met de uitvoering.

Hembrugterrein
Zaanstad wil het Hembrugterrein samen met betrokken partijen ontwikkelen tot een gebied met woon- en werkfuncties met ruimte voor bestaande bedrijvigheid in de (haven)omgeving. Op 30 april 2019 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de beroepen die waren ingediend tegen het Omgevingsplan voor de herontwikkeling van het Hemburgterrein. Het plan is toen in zijn geheel vernietigd.

De vernietiging heeft het gehele proces vertraagd. De geplande publieke investeringen, zoals die zijn opgenomen in het investeringsfonds, zijn (voor een deel) gekoppeld aan de ontwikkeling van het terrein en verschuiven door de vertraging naar later in tijd. Het Masterplan Hembrugterrein dat de basis vormt voor de verdere planvorming is in april 2021 door de raad vastgesteld. Een ontwerpbestemmingsplan voor de noordkant van het terrein waar een belangrijk deel van het woonprogramma zal worden ontwikkeld is in het tweede kwartaal van 2022 ter inzage gelegd. Direct na de inwerkingtreding van het plan in 2023 zal gestart worden met de publieke investeringen en bouw van de eerste woningen.  

Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)
Het programma HOV ZaanIJ heeft ten doel een snelle en comfortabele route te creëren tussen Zaanstad en Amsterdam, zodat het Openbaar Vervoer een sterk alternatief vormt voor autoverplaatsingen. Tot en met 2020 zijn in dit kader drie projecten uitgevoerd t.b.v. verbeterde doorstroming van de huidige HOV. Ook maatregelen rondom de Thorbeckeweg maakten oorspronkelijk deel uit van dit programma, maar die zijn inmiddels (ook financieel) onderdeel van het project AVANT. Momenteel is de dam tot dam fietsverbinding met een brug over het zijkanaal H in voorbereiding. Begin 2021 is door Arcadis/ Goudappel Coffeng een eindrapportage van de probleemanalyse HOV ZaanIJ opgeleverd. Met als uitkomst dat de woningbouwopgaven in Amsterdam-Noord en Zaandam er toe leiden dat vanaf circa 2026-2028 de capaciteit ontoereikend wordt om de verwachte vervoervraag op te vangen. Er is daarom een schaalsprong in het OV-systeem nodig. Een belangrijke stap in het realiseren van de schaalsprong op de HOV ZaanIJ is het onderbrengen van het programma bij het rijk-regio programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB). Er is overeengekomen dat HOV ZaanIJ een cruciale opgave is voor de verstedelijkingsstrategie van de MRA. De betrokkenheid en samenwerking van Rijk en regio is verzekerd door de inbedding van het project in het programma SBaB. Daarmee is de eerder gemaakte afspraak ingevuld om dit regionale project met landelijke betekenis samen verder te brengen. De samenwerkende organisaties de Vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, gemeente Zaanstad en gemeente Amsterdam hebben vervolgens een plan van aanpak opgesteld voor het vervolgonderzoek naar het identificeren van de oplossingen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de vervoerkundige opties (modaliteiten), maar uitdrukkelijk ook naar ruimtelijke inpassing, wisselwerking met de mogelijkheden voor ruimtelijke en economische ontwikkeling en de bijdrage aan de sociale opgave in Amsterdam-Noord en Zaandam-Oost. Er wordt onderzoek gedaan naar de volgende systemen (modaliteiten) van hoogwaardige openbaar vervoer (HOV): Bus Rapid Transit, Tram/ regio tram en Metro.  Een OV-systeemsprong is zeker niet voor 2032 voltooid. Omdat het capaciteitsknelpunt naar verwachting rond 2026-2028 zal optreden, wordt er opnieuw onderzoek gedaan naar aanvullende maatregelen die op korte(re) termijn effect hebben. Voorbeelden van maatregelen die onderzocht worden zijn de realisatie van doorfietsroutes, verhoging van het huidige aantal bussen op de corridor en extra afvaarten van ponten over het IJ. Een gefaseerde aanleg van de OV-systeemsprong in combinatie met dergelijke korte termijn maatregelen behoort tot de mogelijkheden en wordt nader onderzocht.  In het najaar worden de uitkomsten voor de lange termijn en korte termijn verwacht en van een raming, organisatie en dekkingsvoorstel worden voorzien om bestuurlijk te worden vastgesteld. Op basis daarvan kan dekking in het investeringsfonds worden herzien. Voor 2022 zijn de middelen nog toereikend.

Kwaliteitsimpuls Wilhelminasluis
Eind 2020 zijn de werkzaamheden aan de Wilhelminasluis afgerond. Door de gemeente is in het Investeringsfonds een bedrag van € 0,9 miljoen gereserveerd voor een kwaliteitsimpuls Wilhelminasluis. De grotere sluishoofden zijn met banken ingericht als prettige openbare verblijfsruimten. Met het op een hoogte aanleggen van de Oostkade is het sluiscomplex de verbindende schakel geworden in de wandelroutes tussen de oostelijke en de westelijke Zaanoever. De materialisatie van de openbare ruimte sluit aan op het Masterplan Inverdan. Een deel van de kwaliteitsimpuls (aansluiting Wilhelminabrug Prins Hendrikkade) wordt uitgevoerd als onderdeel van het project Vervanging kadeconstructie Burchtkade en Prins Hendrikkade. Dit wordt (Europees) aanbesteed en vindt in 2023 plaats.

Brug Zijkanaal H
De brug over zijkanaal H is een belangrijke schakel in de Dam tot Dam-fietsroute. Het is een gezamenlijk project tussen gemeente Zaanstad, gemeente Amsterdam met cofinanciering van de Vervoerregio Amsterdam (VRA). Met de Dam tot Dam-fietsroute verbetert niet alleen de aansluiting van de Achtersluispolder in het stedelijk gebied van de beide steden, maar worden ook Poelenburg en Peldersveld beter verbonden met de rest van de stad. Uitvoering is gepland vanaf 2023. De bijdrage aan het project is gefaseerd naar 2023 en 2024.

Fietsenstalling Centrum omgeving Dam
Aan de oostkant van het centrum wordt in de Rozenhof een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd. Deze fietsenstalling biedt onderdak tijdens de winkelopeningstijden en het uitgaansleven. Met de opening van de fietsenstalling zal een groot aantal fietsparkeerplaatsen in de openbare ruimte worden weggehaald, onder andere op de Rozengracht. Dit zorgt voor een rustiger straatbeeld. De locatie is de kelderruimte op de hoek Zilverpadsteeg / Czaar Peterstraat. De beschikbare exploitatie budgetten voorzien niet in de benodigde dekking. Alvorens verder te gaan met de planontwikkeling voor deze stalling onderzoekt het college hoe de kosten van de exploitatie van de fietsenstallingen gedekt kunnen worden.

Busbrug 24 uur openstelling, geluidmaatregelen en no regret maatregelen
In 2019 zijn zogeheten ‘no regret’ maatregelen uitgevoerd om de verkeerssituatie bij de Busbrug ‘De Binding’ te verbeteren en de veiligheid van met name de fietsers te verhogen. Het ging hierbij onder andere om het aanleggen van twee rotondes en het asfalteren van fietspaden. De totale kosten bedroegen € 1,3 miljoen, waarvan € 0,5 miljoen gedekt uit het Investeringsfonds. Dit onderdeel van het project is afgerond.

De planning van de start van de noodzakelijke verkeersveiligheidsmaatregelen voor de 24-uurs openstelling van de Busbrug is in 2022. Het zoeken naar compensatie van de stikstofdepositie, noodzakelijk voor het opstellen van het bestemmingsplan, vraagt extra voorbereidingstijd. Verwacht wordt dat uitvoering eind 2023 kan aanvangen. Voor de uitvoering van deze maatregelen is € 1,56 miljoen beschikbaar uit het Investeringsfonds. Totaal wordt inclusief proces stikstofdepositie en geluidsmaatregelen € 3,96 miljoen aan totale kosten voor 24 openstelling Busbrug verwacht.

Zie ook het project reconstructie rondweg de Busbrug op de wensenlijst..

Bereikbaarheidsdeal
Rijk en regio willen investeren in een omvangrijk Multimodaal Mobiliteitspakket in de corridor Amsterdam-Hoorn. Het betreft bereikbaarheidsmaatregelen op het gebied van auto, openbaar vervoer, fiets en mobiliteitsmanagement. Voor Zaanstad is de uitvoering van het pakket cruciaal voor de ambities met MAAK.Zaanstad. Binnen het totale pakket zitten drie belangrijke en al langer gewenste Zaanse integrale bereikbaarheidsprojecten (auto, OV en fiets). Het gaat om de Guisweg, AVANT (Thorbeckeweg) en het ombouwen van de Prins Bernhardweg/A7 tot stadsweg. Daarnaast wordt binnen het totale pakket ook nog eens extra geïnvesteerd in fiets- en OV-maatregelen en mobiliteitsmanagement (onderdeel Overige). De Zaanse bijdrage aan het totale pakket bedroeg € 24 miljoen. Zie raadsinformatiebrief 2019/14203.

  • AVANT - Planvoorbereiding

Bij de begroting 2020 en Voorjaarsnota 2020-2024 heeft de raad ingestemd met een voorbereidingskrediet van € 0,9 miljoen. Dit ten behoeve van de Zaanse bijdrage aan de Planuitwerkingsfase van het project AVANT (Thorbeckeweg). De planuitwerkingsfase liep in tegenstelling tot eerder werd verondersteld langer door en is (formeel) geëindigd met de ondertekening van de UOK op 7 april 2021. Er heeft een budget neutrale wijziging plaatsgevonden (i.v.m. de administratieve afrekening richting de VRA) van realisatiefase naar planvoorbereidingsfase van € 0,3 miljoen. Totaal komt de planvoorbereiding uit op € 1,2 miljoen. Inmiddels is de planvoorbereiding afgerond en is de realisatie € 1,0 miljoen. Het restant van € 0,2 miljoen wordt overgeheveld naar de Realisatiefase.

  • AVANT - Realisatiefase

In het raadsbesluit 2022/3279 Voortgangsrapportage 2 AVANT / aanpak Thorbeckeweg en aanvullend dekkingsbesluit op de uitvoeringsovereenkomst is een aanvullend krediet toegekend van in totaal € 1,9 miljoen. Daarnaast is € 0,2 miljoen overgeheveld vanuit de Planvoorbereiding en € 0,4 miljoen heeft betrekking op indexatie. Verder is besloten € 0,2 miljoen te dekken vanuit het Meerjaren Investeringsprogramma. Deze extra dekking is noodzakelijk voor de realisatie van het inpassingsplan, de sterk gestegen bouwkosten en de uitloop in de planning. De contracttering en realisatie van dit project staat gepland voor de periode 2022-2026.

  • Afwaardering A7/Prins Bernhardweg

Het project Afwaardering A7/Prins Bernhardweg zit in de planvormingsfase. Voor dit project is € 2,2 miljoen in het Investeringsfonds gereserveerd. Aanvullend is € 1,3 miljoen vanuit de Woningbouwimpuls beschikbaar. De exacte kosten van het project zijn nog niet bekend door noodzakelijke (tijdelijke) maatregelen in het knooppunt Zaandam. Over de precieze invulling daarvan en de financiering lopen nog gesprekken met Rijkswaterstaat waarvan de uitkomsten onder tijds en financiële druk staan. Voor de planvoorbereiding is in het investeringsfonds € 0,4 miljoen gereserveerd. Voor de planvoorbereiding is € 0,1 miljoen extra budget nodig in 2023. Er is meer inzet nodig (geweest), o.a. voor meer ontwerpwerk door een extern bureau, en een langere doorlooptijd met minimaal een half jaar.

Verbindingsweg Dorpsstraat - Communicatieweg

Bij de vaststelling van de Begroting 2021 heeft de gemeenteraad Amendement MVerbetering ontsluiting Dorpsstraat Assendelft d.m.v. aangaan partnerschap aangenomen. Met dit amendement is de raad akkoord gegaan met de opname van een nieuwe wens van maximaal € 2 miljoen voor investeringen ten behoeve van de verbetering van de ontsluiting van de Dorpsstraat in Assendelft. Dit in de vorm van het project ‘Verbindingsweg Dorpsstraat - Communicatieweg’. Inmiddels is deze wens voor € 1,7 miljoen omgezet in een reservering en voor € 0,3 miljoen in een kredietverlening voor de planvoorbereiding in 2021. Het totale project kost € 4 à 5 miljoen. De provincie Noord Holland en de Vervoerregio Amsterdam zijn bereid elk € 1,3 miljoen bij te dragen. Daarnaast is het Rijk nog een potentiële dekkingspartner. M.b.t. het krediet van € 0,3 miljoen voor de planvoorbereiding is in 2021 € 0,1 miljoen uitgegeven en € 0,2 miljoen in 2022. Op korte termijn zal er een krediet worden aangevraagd voor de totale realisatiefase.

Verkeersveiligheid
In 2021 is het Werkplan verkeersveiligheid 2021-2023 door de raad vastgesteld. De activiteiten in het werkplan zijn onder te verdelen in fysieke maatregelen, campagnes en educatie. In 2022 worden projecten opgestart om onder andere schoolzones en zebrapaden veiliger te maken.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2022 10:17:42 met de export van 06/28/2022 09:40:02